Noaptea muzeelor – un fiasco.

May 18, 2009 at 11:33 am (Uncategorized)

In noaptea de sambata spre duminica, cu mare tam-tam, a fost Noaptea Muzeelor. Pentru cei care au fost ocoliti de tam-tam, asta inseamna ca 11 muzee au fost deschise pana la 4 dimineata, cu intrare gratuita, cu tot felul de manifestari, petreceri prin diverse locuri, linie speciala de transport pe tot traseul, premii pentru cei care ajungeau primii la 6 muzee, etc. O initiativa care suna frumos in teorie, pusa in practica in mare parte din Europa, care a preluat o idee a francezilor de pe la sfarsitul anilor 90.

Pana acum suna totul frumos, da’ de ce zic totusi ca a fost un fiasco, mai ales cand prin presa apar multe cuvinte de lauda la adresa acestei nopti? Ei bine, din cauza unei bune parti a vizitatorilor. Poate gresesc eu, insa ma intreb de ce brusc, in miez de noapte, zeci de mii de oameni au navalit pe strazi si, mai ales in muzee. Din dorinta de cultura? Ma indoiesc… Din dorinta de a vedea expozitii speciale, prezente doar in aceasta noapte? Nu prea au fost… Ca a fost gratis intrarea? Posibil, desi oricum la noi intrarile la muzee nu-s prea scumpe… Din dorinta de turma, ca merge toata lumea, ca e trendy? Probabil…

Ce a rezultat stie toata lumea, haos, asteptat 1-2 ore ca sa intri in muzeele mai importante, pe care apoi sa le vizitezi in graba, ca nu puteai sa te opresti in mijlocul suvoiului. Insa ai fost macar la muzeu, de Noaptea Muzeelor. Nu generalizez, sunt sigur ca o buna parte din cei care au fost si au vizitat au facut-o cu drag, din placere de a vedea un tablou, un tanc sau o mostra geologica, oameni care merg cu placere la muzeu. Insa multi au fost doar membrii unei turme… oameni care nu s-ar duce la muzeu in alta ocazie, ar considera o pierdere de timp sa mearga in timpul lor liber la muzeu. De ce, doar fiindca nu e gratis si nu e intr-o noapte unde e trendy sa faci asta? Pacat, un muzeu inseamna altceva… nu e un loc unde sa te duci imbracat ca de club (am vazut destule cazuri sambata noaptea), cu ceva votca sau cateva beri bune la bord (la fel, destul de multi).

Sunt curios cum ar fi perceputa o noapte a muzeelor care sa se organizeze mai des, cu o intrare redusa, gen 50%, si o promovare asemanatoare cu cea de sambata. Nu cred ca ideea ar fi respinsa de public, ci dimpotriva.

In alta ordine de idei, eu mi-am propus sa vizitez si sa vad o buna parte a muzeelor din Bucuresti, participante sau nu la Noaptea Muzeelor, in week-end-uri, cand le pot vizita in liniste, fara a fi deranjat ca va trebui sa platesc pentru asta si ca nu mai voi putea lauda macar un pic cu faptul ca am fost la muzeu.

5 Comments

  1. Crisu said,

    apropo de muzee, am gasit o chestiuta draguta la capat de Bucuresti, unde ne-am dus din ideea lui Marius sambata dimineata inainte de nunta pe stomacul gol :)) se cheama muzeul de arta apuseana (or something) sau casa D. Minovici – e pe DN1 la fantana Miorita. Ca si exponate nu are mari minunatii, dar e o casa construita in still 1600+ (Tudor style) si plina cu o colectie de arta medievala a unui tip pasionat care a calatorit mult intre cele doua razboaie. Plus o gradina englezeasca adorabila. It is almost for free and a nice 30′ stop when you have the time.

    pup!
    Cris

  2. alexduduman said,

    1. o stiu, e pe langa biroul meu. πŸ™‚
    2. adica voi ati fost in Bucuresti wk asta si n-ati dat niciun semn? 😦

    • Crisu said,

      1. then you should go see it πŸ˜€
      2. Da, am venit pentru nunta Oanei (ex-) Catargiu, verisoara lui Octav…
      It was a superquick thing arriving Sat 1 AM, cununie si nunta sambata, iar duminica plecat acasa dupa ciorba de potroace :)) nu ne-am vazut cu nimeni in afara de Sofi care mi-a adus ceva recuzita pentru toaleta de nunta.

  3. alexduduman said,

    1. already seen it πŸ˜‰
    2. las’ ca trag eu motanul de mustati… πŸ™‚

  4. Daniel said,

    Acum am aflat de blogul tau… poate mai scri ceva pe el totusi πŸ˜› …
    Apopo de muzee… cel mai tare muzeu pe care l-am vazut vreodata (si am vazut destul de multe in viata mea) este “Haus der Natur: Natural History Museum” din Salzburg – Austria… daca vreodata ajungeti pe acolo, rezervati-va o zi pentru vizita celui mai frumos si interactiv muzeu din viata voastra…

Leave a Reply

